עטיפת מחברת - הדרכה

לאורך השנים עטפתי מאות מחברות. באמת שאני לא מגזימה. ולפני 4 שנים אפילו העלתי הדרכה של פרוק ועטיפת מחברת A5 כריכה קשה.

יש משהו מיוחד במחברות עטופות. שמור להן מקום מיוחד בלב שלי (:

מאחר ואני שוב עמוק בתוך עיטוף המחברות (מתנות סופ"ש), צילמתי לכן עד הדרכה, הפעם על הדרך שלי לעיטוף מחברת ללא פרוק.

אני יודעת שיש לא מעט הדרכות כאלה ברשת, אבל כל יוצרת עובדת בצורה שונה, ויש לה טיפים משלה (:


ההדרכה מתאימה למחברת A5 כריכה קשה, ללא ספירלה.


אז ככה נראית המחברת העטופה:


הדרכה:

גודל המחברת ¼8" על ¾5".

מדוגם בגודל ⅜10 על 12".

מדוגם בגודל ⅜10 על 3".

אם המחברת שלכם בגובה שונה, אתן צריכות להתאים את הגובה של הדפים.

הכלל הוא שהמדוגמים יהיו בגובה המחברת + ⅛2".

כלומר אם המחרת שלכן בגןבה ⅛8", אז המדוגמים יהיו בגובה ¼10".


ניקח את הרצועה הצרה, ובצד האחורי של הקרדסטוק, נשים סלוטייפ על הדופן הארוכה (בדופן של ⅜10"), ככה שחצי ממנו נשאר גלוי:


הנה הפכתי את הרצועה לצד הקדמי שלה. רואים שחצי מהסלוטייפ גלוי ואפשר להדביק אליו את המדוגם השני:

הנה הצמדתי אליו את המדוגם הגדול (בדופן של ⅜10"):


נהפוך לצד ב' (הצד האחורי), ונמקם על לוח קיפול ככה שהרצועה ברוחב 3" ממוקמת משמאל.

נחרוץ ב- 1":


על קו החריצה אני שמה רצועה של סלוטייפ. זה לא חובה, אבל זה גורם לי להרגיש שקו הקיפול הזה יהיה מחוזק:


נשים דו"צ על הלשונית (משמאל לקו הקיפול):


נסמן בעט קו במרחק 1" מהדופן התחתונה של הדף, ומהדופן העליונה של הדף:


על הקוים שסימנו, אני הולכת לסמן 2 נקודות.
נקודה אחת במרחק ¼6" מדופן שמאל (מתחילת הדף), ונקודה שניה במרחק 8" מדופן שמאל (מתחילת הדף).


תראו מקרוב (שימו לב שהנקודות מסומנות כלפי פנים הדף, ולא כלפי חוץ, כדי שאם תעבדו עם דוצ ברוחב 1" כמוני, תוכלו לראות את הסימון מעבר לדוצ):


נשים דוצ מעל ומתחת לקווים שסימנו (בין הקו לקצה הדף):


נחתוך 2 אלכסונים בצורת טרפז, עד ל- 2 הנקודות שסימנו:


הנה חתכתי אלכסונים גם עם הנקודות שסימנתי בקו העליון:


נקפל כלפי פנים, אבל עוד לא נדביק, את הטרפזים שלנו.
הקוים שסימנו עם העט הפעילו קצת לחץ על הקרדסטוק, ומהווים מעין קוי חריצה שדואגים שהקיפול יצא ישר:


מקרוב:


ניקח מחברת A5 כריכה קשה, ונשים עליה דו"צ, על הכריכה הקדמית, האחורית ועל השידרה:


בלי להדביק, נניח את המחברת בין 2 הטרפזים, כדי לוודא שהיא יושבת בול בינהם:


תראו איך המחברת יושבת נכון בטרפז הראשון. הטרפז מקופל בדיוק על קצה המחברת, ואין עודף:


ובטרפז השני אותו הדבר. הוא מקופל על קצה המחברת ואין עודף:



אם המחברת לא יושבת בול ויש מרווח בין המחברת לטרפזים, תעשו התאמות.

כשהמחברת יושבת בול, אפשר להדביק את הטרפזים, ואת החזית שלה, כשהיו מיושרת אל קו החריצה של ה- 1 (הוא משמש לנו מעין מעצור וקו יישור). שימו לב לוודא שהמחברת יושבת יפה בין 2 הטרפזים.

הנה המחברת מודבקת. שימו לב שמה שרואים כלפי מעלה זאת בעצם הכריכה האחורית:


בעזרת סרגל פינות נחתוך משולשים:


ככה זה נראה:


בעזרת עצם קיפול נעבור לאורך גבולות המחברת, כדי להגמיש את הקרדסטוק לקראת קיפול:


נקפל את הלשונית הארוכה כלפי פנים ונדביק:


בעזרת עצם קיפול נמעך את המשולשים הקטנים שנוצרו לנו בפינות:


נקפל גם את הלשונית הבאה כלפי פנים ונדביק:


הנה גם הלשונית השלישית מודבקת:


הכריכה הקדמית שלנו עטופה, ואנחנו עוברים אל השידרה:


בעזרת עצם קיפול נעבור על המדוגם לאורך השדרה, כדי להגמיש את הקרדסטוק לקראת קיפול:


נדביק את השידרה אל המדוגם (אל תשכחו לקלף את הדבק מהדוצ. אל תשאלו איך אני יודעת...):


בעזרת עצם קיפול תעברו ותהדקו את הקרדסטוק באזור השידרה טוב טוב, כדי לוודא שהמדוגם מודבק כמו שצריך:


בעזרת עצם קיפול נעבור שוב לאורך הצד השני של השדרה, כדי להגמיש את הקרדסטוק לקראת הקיפול הבא:


השכבתי שוב את המחברת ככה שהגב שלה פונה למעלה, כדי שיהיה לי נח לקפל ולהדביק את המדוגם:


הנה המדוגם מודבק אל הכריכה האחורית:


הפכתי שהחזית תהיה כלפי מעלה:


הוספתי דוצ על הדופן האחרונה של הקרדסטוק שעד עכשיו לא היה עליה דבק (התחתונה בתמונה):


חתכתי את הקרדסטוק המיותר (הרבה פעמים אני משתמשת בו לפינצוץ פרחים קטנים לקישוט המחברת):


אני מטפלת בעיטוף הכריכה האחורית כמו שטיפלתי בכריכה הקדמית.

חותכת את הפינות בעזרת סרגל פינות:


הנה חתוך:


עוברת עם עצם קיפול לאורך גבולות המחברת, כדי להגמיש את הקרדסטוק לקראת קיפול:


מקפלת את הלשונית הארוכה כלפי פנים ומדביקה:


משטיחה את המשולשים הקטנים שנוצרו בפינות:


מקפלת את הלשונית השניה כלפי פנים ומדביקה:


וגם את השלישית (האחרונה):


המחברת שלנו עטופה:


קחו רגע ו"תלטפו" את אזור השדרה. תוודא שהמחברת מתגמשת יפה באזור השידרה כשהיא נפתחת - תהדקו שם טוב מכל הכיוונים.

את קו החיבור אני אוהבת לטשטש ולחזק עם נייר מדוגם או סרט.

אני בחרתי ליצור Border נחמד מרצועת קרדסטוק בגודל 12" על 1".
פינצצתי את חצאי העידולים בעזרת הפאנץ, ואז הצרתי את הבורדר לרוחב של ½":


הדבקתי על אזור החיבור:


את הקצוות קיפלתי כלפי פנים והדבקתי לצד הפנימי של הכריכה:


המחברת נראית עכשיו ככה:


קישטתי:


עכשיו כשהמחברת מוכנה נשאר לנו לטפל בצד הפנימי של הכריכה.

המחברות שאני עוברת איתן מגיעות עם דף פנימי צבעוני נוסף, ואני משתמשת בו.

אם אין במחברת שלכן דף כזה תצטרכו להשתמש בדף בסיס.

שמתי דו"צ על הנייר שאני הולכת להדביק לצד הפנימי של הכריכה:


הנה אני הולכת לסגור את הכריכה כדי להדביק:


מודבק:


מאחר והמחברת שלי עם פינות עגולות, אני צריכה לטפל בהן.
אני עושה את זה באמצעות פינות מתכת.

הלבשתי 4 פינות מתכת (קישור) על הפינות של המחברת:


דפקתי עם פטיש גומי על הצד הפנימי של הפינות, כדי להדק אותן כמו שצריך למקומן:



ומזכירה לכן איך זה נראה:



תובנות:

1. חשוב לא לעבוד עם דפים עבים מדי או דקים מדי. פשוט תבדקו איך הנייר מגיב לקיפול, ותראו שהוא לא מתפוצץ ונסדק.

2. בחרו מחברת איכותית. המוטו שלי - אם אני כבר משקיעה זמן וחומרים ועובדת על מחברת, אז שהיא תהיה איכותית ועבה, שלא תתפרק, שהדפים שלה יהיו עבים ונעימים ושיהיה כייף לכתוב בה. 

מחברת איכותית עולה כ- 15 שח, והדפים שלה בעובי של 80 ג' לפחות.

ההמלצה האישית שלי היא על המחברות של קמפוס. לפני שנתיים קמפוס שינו את צורה הכריכה של המחברת, ועיגלו את הפינות. למרות זאת, זאת עדיין המחברת המועדפת עלי. 

השנה מצאתי גם מחברת סופר איכותית של Sketch, שמבחינת עובי הדפים, עובי המחברת וכו, נראית זהה למחברת הישנה של קמפוס (לפני שעיגלו לה את הפינות) ואני מאוד מרוצה ממנה.

3. אני לא מטפלת בפינות העגולות של המחברת. אני עוטפת אותה כאילו היא ישרה, ומצמידה פינות מתכת. למה? כי ניסיתי לטפל בפינה העגולה על ידי גזירת שניצים, אבל אני מוצאת שזה מתאים יותר לעיטוף באפלין, ופחות לעיטוף בקרדסטוק. כל השניצים שמודבקים כלפי פנים מקנים לפינה עובי לא נעים, מה שנותן גימור לא יפה בעיני.

4. אם אתן בוחרות לשים סרט על החיבור של המדוגמים בחזית, ממליצה מאוד לבחור סרט בד, ולא סרט סאטן. סרט הסאטן פחות איכותי, הוא נפרם, והבעיה המרכזית היא שרואים עליו את סימני הדבק הנוזלי.

5. שימו לב שפטיש הגומי לא מלכלך לכן את המחברת. אם יש ספק, שימו קרדסטוק לבן בין הפטיש למחברת, ותדפקו על הקרדסטוק.

6. החלק הפחות יפה במחברת עטופה זה השידרה. רואים אותה. למי שזה ממש מפריע - אין מנוס אלא לעבוד עם ההדרכה השינה של פרוק ועטיפת מחברת. הגימוש שם יהיה יותר "פיין". אבל.... את רובנו הגימור השיטה הזאת "עובר", והיא מאפשרת פס ייצור הרבה יותר מהיר למחברות (:

7. שימו לב לפרופורציות של המדוגמים על הכריכה. היחס הנכון צריך להיות כ- ⅓ לדף הרגוע, וכ- ⅔ לדף הרועש יותר, ועל זה מבוססת חלוקת המדוגמים שלי.

8. יש בנות שמחברות את המדוגמים זה לזה בעזרת דוצ רחב. בעיני חיבור עם סלוטייפ (או אפילו סרט דבק כורכים) יותר חזק. אבל זה ממש לא קריטי. 

9. המון בנות עזרו לי בבדיקה כי משהו בגודל הדפים שיגע אותי ולא יצא להן מדוייק. תודות רבות לנורית כליל החורש, רגינה גילביץ, רונית אורבאום, רויטל ליפשיץ, אלה מור, נועה שחם דקל, רוני אלתר (ואני מקווה שלא פספסתי אף אחת). לא הייתי עושה את זה  בלעדיכן.

תגובות

  1. יעל תודה רבה על ההדרכה והתובנות. את מהממת והמחברות נפלאות !! אפשר לדעת איפה את מוצאת את המחברות ? כי אני לכחרונה לא מוצאת בשום מקום... תודה ♥️

    השבמחק
  2. מיכל17.6.23

    המחברות שלך מהממות. תודה רבה על ההדרכה והתובנות

    השבמחק
  3. אנונימי17.6.23

    תודה יעל תמיד כיף ללמוד ממך והדיגומים יפיפיים🙏

    השבמחק
  4. אנונימי18.6.23

    המון תודה, לי אישית זה מאוד עוזק

    השבמחק
  5. אנונימי22.6.23

    יעל תודה לך, המידות שלך מדוייקות עד מאד,ההדרכה פשוטה. ברורה ,נפלאה עבורי. נהדר שאת משתפת. בברכה ,אילנה גנץ

    השבמחק
  6. המון תודה על טיפים מעולים!!! מתה על המחברות שלך

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

אשמח לשמוע את דעתכם